Madese scholieren maken muziek.

Geplaatst op 16-12-2017 om 13:45 door Bert Kielestein in de categorie algemeen

Sint Caecilia is muzikaal van start gegaan met tientallen enthousiaste kinderen in twee blazersklassen en een slagwerkklas.

Een aantal weken geleden berichtten wij over introductielessen voor blaas- en slagwerkinstrumenten op de drie Madese basisscholen. Tijdens die lessen zagen we veel vrolijke gezichten bij de kinderen en bij de leerkrachten waar we te gast waren. Dat resulteerde in meer dan vijftig (!) aanmeldingen voor de muziekklassen die St. Caecilia organiseert. Zoveel jeugd enthousiast maken voor muziek is natuurlijk geweldig! Dat betekende wel dat er binnen enkele weken even zoveel instrumenten geregeld moesten worden. Gelukkig lagen er nog een aantal ‘op de plank’ die graag weer bespeeld wilden worden. Daarnaast zijn er een groot aantal nieuwe instrumenten aangeschaft, waaronder dwarsfluiten, saxofoons en trompetten. Ook werden er nieuwe standaards, lessenaars, rieten en mondstukken aangekocht. We kunnen wel stellen dat harmonie en tamboerkorps St. Caecilia flink investeert in de muzikale toekomst van de Madese jeugd. En dat alles in goede samenwerking met de 3 basisscholen: de lage weide, Den Duin en de Stuifhoek.
Woensdagmiddag rond één uur kwamen de eerste kinderen nieuwsgierig basisschool de lage weide binnen. In de hal lagen vele zwarte koffers met prachtige, glimmende instrumenten erin met in elke koffer een briefjes met een naam erop. Tot grote vreugde van iedereen was de harmonie erin geslaagd om de eerste keuze voor een instrument bij elk kind te honoreren. Dat zorgde ervoor dat ze met veel motivatie begonnen aan de slagwerk- en de blazersklas. De slagwerkers begonnen vrijwel meteen te trommelen en onder leiding van Djuri den Tuinder klonken er al snel afwisselende ritmes door dat lokaal. De blazers werden verdeeld in kleine groepjes: klarinetten bij elkaar, evenals de dwarsfluiten, de saxofoons en de koperblaas instrumenten. Elke groepje kreeg apart les, omdat alle begin moeilijk is maar het ook erg belangrijk is om een goede start te maken. Na een half uur kwamen ze bij elkaar en, geloof het of niet, na weer een half uur had het orkestje, onder leiding van Anne Hoogendijk, al 2 nummers samen gespeeld. Alle kinderen waren na de eerste les trots op het resultaat en blij dat ze het instrument mee naar huis mochten nemen om daar verder te oefenen. Jammer dat het weer een hele week duurt voordat de volgende les begint!