Concertwedstrijden Roermond

Geplaatst op 01-11-2016 om 07:01 door Bert Kielestein in de categorie algemeen

Afgelopen zondag, 30 oktober, was het dan zover, na zes jaar ging harmonie en tamboerkorps St. Caecilia uit Made “op concours”. Een voor liefhebbers van harmonie- en fanfaremuziek bekende uitdrukking waarmee harmonie- en fanfare-orkesten aangeven dat ze deelnemen aan een concertwedstrijd. Een wedstrijd dus, waarin de orkesten worden beoordeeld op een tiental zaken en waarmee je eerste en tweede prijzen kunt verdienen, wat niet wil zeggen dat je gewonnen hebt of slechts tweede bent geworden maar dit alleen aangeeft hoeveel je punten je hebt gescoord.

De mooie dag begon voor de harmonie enigszins tegenvallend: de geregelde bus die de leden naar Roermond zou vervoeren was stuk dus moest er snel iets anders geregeld worden. Gelukkig hield Gwen, die alles tot in de puntjes had verzorgd, haar hoofd koel en besloot zij in een mum van tijd dat we op een andere manier moesten reizen. Binnen een paar minuten was er een aantal auto’s van de leden beschikbaar en vertrokken we naar Roermond waar we keurig op tijd aankwamen.

In het prachtige theaterhotel “De Oranjerie” hebben we ons rustig voorbereid op “de wedstrijd” die om 14.00 uur stond gepland. Toch wel wat gespannen liepen we tegen 14.00 uur richting het podium in een wederom prachtige theaterzaal. Ook hier zat het ons niet mee; bij het oplopen verstapte één van onze leden zich en viel naast het podium! Gelukkig mankeerde hij niets en konden we gaan musiceren.

Het orkest startte met “Tio Serrano” als inspeelwerk, vervolgde het programma met “Of Castles and Legends” van Thomas Doss en sloot af met “Ivanhoe” van Bert Appermont. Na het optreden waren de meningen binnen het orkest verdeeld maar de uitslag om 15.30 uur maakte duidelijk dat St. Caecilia het uitstekend had gedaan: 81,67 punten over de twee laatstgenoemde muziekstukken en dat betekent in gewoon Nederlands zoiets als gemiddeld een 8.

Voor de leden van het orkest en onze dirigent Erik Rozendom, die pas sinds mei voor het orkest staat én die voor het eerst op concours ging, een groot succes omdat we met de voorbereidingen voor dit concours pas na de zomervakantie echt goed konden starten. In een zeer korte periode heeft het orkest grote sprongen gemaakt en is het in staat geweest dit mooie resultaat neer te zetten. Op dit succes kan de club weer een aantal jaartjes teren.

Dat wil niet zeggen dat we als vereniging stil zitten, integendeel zelfs!
Vanaf maandag 31 oktober kunt u weer heerlijke lekkernijen bestellen tijdens de “Speculaasactie” die onze activiteitencommissie weer heeft opgestart, op zondag 13 november begeleiden we Sint Nicolaas tijdens zijn rondgang door Made en op zondag 11 december is er een speciaal kerstconcert voor alle bruidsparen die dit jaar 50 of 60 (of langer) zijn getrouwd.